|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antal enkelturer
gotlandsfärjorna 2002-2007 samt med Färjeflygsförslaget |
|
|
|
|
Förslag |
|
Linje |
Fartyg |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Färjeflyget |
|
|
Södra |
Thjelvar |
796 |
700 |
|
|
Visby/Visborg |
108 |
34 |
|
|
Gute |
58 |
70 |
32 |
0 |
60 |
94 |
0 |
|
|
SF1500 |
|
200 |
892 |
914 |
836 |
862 |
476 |
|
|
SF700 |
10 |
4 |
48 |
4 |
96 |
20 |
20 |
|
|
Nya |
|
368 |
|
|
Delsumma södra
linjen |
972 |
1008 |
972 |
918 |
992 |
976 |
864 |
|
|
Norra |
Thjelvar |
120 |
250 |
|
|
Visby |
828 |
186 |
|
|
Gute |
170 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
SF1500 |
|
854 |
1422 |
1502 |
1526 |
1526 |
1526 |
|
|
SF700 |
774 |
546 |
440 |
382 |
338 |
348 |
348 |
|
|
Delsumma norra
linjen |
1892 |
1842 |
1862 |
1884 |
1864 |
1874 |
1874 |
|
|
Öland |
SF700 |
|
168 |
168 |
|
|
Slutsumma |
2864 |
2850 |
2834 |
2802 |
2856 |
3018 |
2906 |
|
|
Källa för åren 2002-2005:
Statistik över faktiskt utförda turer från Rikstrafiken |
|
|
Källa för åren 2006-2007:
Beräkning utifrån fastställda turlistor med korrigering för |
|
turlisteändringar (t ex då
Kinafärjorna ersattes av SF700+Gute vid varvsvistelser). |
|
|
SF700 är lika med "gamla
lillsnabben" HSC Gotlandia fram till 2006. 2007 skall hon |
|
trafikera
Ölandslinjen. SF700 för år 2007 på övriga linjer är "nya
lillsnabben", |
|
HSC Gotlandia II. Under 2006
var HSC Gotlandia lika med SF700 fram till mitten |
|
av augusti, därefter
trafikerade HSC Gotlandia II. |
|
|
|
Koldioxidutsläpp
färjorna 2002-2007 samt enligt färjeflygsförslaget |
|
|
|
|
Ton CO2-utsläpp per år, linje och fartyg |
|
CO2 ton per |
|
Förslag |
Linje |
Fartyg |
enkeltur |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Färjeflyget |
|
|
|
Södra |
Thjelvar |
29,0 |
23 084 |
20 300 |
|
|
Visby/Visborg |
34,0 |
3 672 |
1 156 |
|
|
Gute |
8,0 |
464 |
560 |
256 |
0 |
480 |
752 |
0 |
|
SF1500 |
57,0 |
|
11 400 |
50 844 |
52 098 |
47 652 |
49 134 |
27 132 |
|
SF700 |
37,0 |
370 |
148 |
1 776 |
148 |
3 552 |
740 |
740 |
|
Nya |
12,3 |
|
4 526 |
|
|
|
Delsumma södra
linjen |
|
27 590 |
33 564 |
52 876 |
52 246 |
51 684 |
50 626 |
32
398 |
|
|
|
Norra |
Thjelvar |
35,8 |
4 296 |
8 950 |
|
|
Visby/Visborg |
42,2 |
34
942 |
7 849 |
|
|
Gute |
11,0 |
1 870 |
66 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
SF1500 |
71,4 |
|
60 976 |
101 531 |
107 243 |
108 956 |
108 956 |
108 956 |
|
SF700 |
46,0 |
35 604 |
25 116 |
20 240 |
17 572 |
15 548 |
16 008 |
16 008 |
|
|
|
Delsumma norra
linjen |
|
76 712 |
102 957 |
121 771 |
124 815 |
124 504 |
124 964 |
124 964 |
|
|
|
Öland |
SF700 |
22,0 |
|
3 696 |
3 696 |
|
|
Slutsumma |
|
104 302 |
136 521 |
174 647 |
177 061 |
176 188 |
179
286 |
161 059 |
|
Slutsumma avrundat
till kiloton |
104,3 |
136,5 |
174,6 |
177,1 |
176,2 |
179,3 |
161,1 |
|
Källor: |
|
|
CO2-ton/tur för
Thjelvar, Visby/Visborg, SF1500 och SF700/HSC Gotlandia: |
|
Liselotte Aldén i rapporten
"Miljöanpassade transportsystem för Gotland", Högskolan på Gotland,
2004-02-10 |
Källhänvisningen i Aldéns
rapport för citerade uppgifter är i sin tur: "Källa Destination Gotland,
Eric Johansson, 2003" |
Källanvändning med tillstånd
av Liselotte Aldén maj 2007. |
|
Se även avsnittet "Frågor
och svar". |
|
|
CO2-ton/tur för
Gute |
|
Shippax branschstatistik:
"Bunkersförbrukning 18 ton/24 timmar till servicefart av 15 knop" |
|
Uppgiften är sedan omräknad
till faktisk restid och fart på aktuella linjer (är betydligt lägre än 15
knop) |
|
Omvandling till
volymförbrukning (m3) med densitetsfaktorn 0,84 för lågsvavlig olja. |
|
Omvandling till CO2 i ton per
ton olja med emissionsfaktorn 2,7 per m3 |
|
Anm: Kalkylen är mycket
översiktligt gjord men då Gute trafikerat linjerna tämligen blygsamt under de |
|
aktuella åren spelar ett fel
mycket liten roll för totalresultatet. |
|
|
CO2-ton/tur för
Ölandslinjen |
|
Uppskattning
utifrån Aldéns uppgift för HSC Gotland på oskarshamnslinjen. Körsträckan på
denna linje är |
mellan 64 och 65
distansminuter beroende på färdväg. Källa: loggning med GPS av undertecknad. |
|
Distansen Visby -
Grankullavik uppskattas till mellan 42 och 43 distansminuter enligt avläsning
på sjökort. |
Gångtiden på Ölandslinjen är
satt till 2 timmar, för Oskashamnslinjen är den 2:30 för SF700. Hänsyn |
|
till den
lägre hastigheten på Ölandslinjen har
tagits. |
|
Eventuellt är slutsumman för
lågt räknad, CO2-utsläppen kan vara högre, men då antalet ölandsturer |
|
är få påverkar det inte
slutsummorna i nämnvärd omfattning. |
|
|
CO2-ton/tur för
SF700 |
|
Bränsleförbrukningen
för "nya lillsnabben", HSC Gotlandia II, som trafikerar linjerna
från 2006, |
|
är inte känd. Men då hon går i
exakt samma turlista som föregångarna och då båtarna är ungefär |
|
lika stora, har samma värde
som för "gamla lillsnabben" använts. |
|
Även här kan inte eventuellt
fel påverka slutresultatet i någon väsentlig omfattning. |
|
|
CO2-ton/tur för
föreslagen ny färja vintertid på södra linjen ("Nya" i tabellerna
ovan) |
|
De nya bornholmerfärjorna
Dueodde och Hammerodde från år 2005 har använts som modell vad gäller |
|
bränsleförbrukning för den
nya färjan. |
|
|
Enligt Shippax
branschstatistik bränner dessa färjor 33,5 ton bunkers per 24 timmar och för |
|
en servicefart på 18,5 knop.
På södra linjen enligt föreslagen turlista vintertid krävs en fart på |
|
omkring 16,5 knop i riktning
till Oskarshamn och 12 knop i riktning till Visby. Bunkersförbrukning |
|
är nerräknad till detta enligt
vedertagen tumregel för hastighets/bunkersförändringar. Omräkning |
|
till CO2 först med
densitetsfaktor 0,84 och därefter emissionsfaktor 2,7. |
|
|
|
Tillbaka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|